Home

Metamorfosen 1998 - 2013
 
Met mijn tekeningen verbeeld ik mijn fantasiebeelden, hierbij laat ik me inspireren door met name de Griekse mythologie, fabels en sprookjes en diversen structuren uit de natuur, maar ook zogenaamde fantasiestructuren bijvoorbeeld bestaande uit vrouwenfiguren en dieren. Na diversen schetsen volgt het tekenen op de houtsnede plank.
 
De vrouwen die ik uitbeeld in mijn houtsnede prenten, in diverse rollen van Goden, nimfen en heraldische wezens, zijn vaak zelfportretten. Zowel in mythische, psychologische zin als letterlijk met eigen portret, uit de fantasie getekend of door middel van fotografie. Met onder andere de houtsneden van een woeste Medusa, een vrouwelijke narcissus, de vluchtende Daphne, maar ook eigen mythen met symbolen, zoals Papillon en Isoleer.
 
De houtsnede is een expressieve techniek, wat weg is komt niet terug en de gutsstreken vormen een dynamisch beeld. Het gutsen biedt vele mogelijkheden; zoals het gutsen van detailwerk, het verbeelden van structuren als hout, water en lucht. Hierbij geïnspireerd door de kunstenaars Hiroshige, Goya, Frida Kahlo, Edvard Munch, Hieronymus Bosch en Nico Bulder.
 
Ik druk mijn prenten af met zwarte inkt. Het is voor mij juist het zwart dat als beste mijn verbeelding weergeeft zonder afleidende factoren zoals symboliek van kleur.
 
Waarheid en schijn van kunstwerken
 
Welk soort van waarheid men van kunstwerken moet verlangen...
De advocaat van de kunstenaar vindt niet de ware schijn terecht, maar de schijn van het ware (het verschil tussen natuur-waarheid en kunstwaarheid).
Natuur-waarheid wordt gemaakt door kunstenaars met te weinig fantasie.
Zulke kunstwerken voldoen voor mensen zonder esthetische ontwikkeling.
Het volmaakte kunstwerk is een werk van de Geest en staat daardoor boven de natuur:
Het wil op een hoger niveau worden genoten dan het werk van de natuur.
 
1898 Goethe Essay